Het effect van leren op ons onderwijs

09 juni 2022
Lerende medewerkers hebben een positief effect op het leerproces van leerlingen. Alle handelingen moeten worden getoetst aan: wat is het effect voor de leerling, voor WIJ de Venen en voor jezelf?   

 

 

Kernwoorden: Verbinden, Verdiepen, Verduurzamen.   

 

“Deze aanpak is mede gebaseerd op effectieve professionaliseringsinterventies (Van Veen et al., 2010). Dit betekent dat je als professional – deelnemer van de academie – werkt aan je persoonlijke ontwikkeling en daarbij wordt uitgedaagd om deze actief te verbinden met de ontwikkeling van andere actoren in de organisatie.”  

 

Uitgangspunten van de visie voor de WIJ de Venen Academie:   

  1. Samen leren van en met professionals.   

Door de dialoog, kennis en inzichten delen en uitwisselen en discussies voeren.  
Moment voor ontmoeting (bijvoorbeeld het ib-netwerk en de leerteams).  
Ruimte voor het professionele gesprek.   

 

  1. Actueel aanbod en onderwijsvernieuwingen.  

Nadenken over je vak,  het onderwijsaanbod, de inhoud en uitvoering.  
Gekoppeld aan huidige context en ontwikkelingen in het onderwijs.   
Verbinding met schoolbeleid, het landelijk beleid en de actualiteit.   
Voorzien in behoeften en interesses van medewerkers.   

 

  1. Persoonlijk leiderschap.   

Persoonlijke ontwikkeling (persoonlijk leerplan als basis).  
Aanleren/-wennen van een kritische en onderzoekende houding.  
Ruimte voor zelfreflectie.   
Bewustwording (eigen kwaliteiten en valkuilen, wat leren met je doet).    

 

  1. Duurzaam leren  

Borging, betrokkenheid, ‘eigen’, pro-actief handelen (zone van naaste ontwikkeling/comfortzone).   
Netwerk om ervaringen uit te wisselen, toepassen van theorie in praktijk (good practice).   

 

Overzicht nieuws
Volgende